Bedrijven als Virgin Galactic, Blue Origin en SpaceX zijn een hele nieuwe sector aan het ontwikkelen: ruimtetoerisme. En ruimtetoeristen zullen het veel comfortabeler hebben in de ruimte dan gewone astronauten. Binnenkort zullen de superrijken mogelijk selfies delen vanuit hun ruimtehotel met Netflix, WiFi en cocktails.

De ruimtereizen die worden aangeboden variëren in lengte van een paar minuten tot enkele maanden en daarbij wordt gebruik gemaakt van heel verschillende technologieën.

Zo kunnen ruimtereizen er in de nabije toekomst uit gaan zien – als je tenminste rijk genoeg bent.


Dit is een hotelkamer. Het lijkt misschien niets voor te stellen, maar het is duurder dan welk ander hotel dan ook waar je ooit hebt overnacht. Dat komt omdat je uitzicht hebt op de aarde, terwijl je Netflix kunt kijken en je sociale media kunt checken. Hoewel dit nog geen werkelijkheid is, zijn er vanwege de diepe zakken van de superrijken wel plannen in deze richting.

Foto: Axiom

Bron: The New York Times


SpaceX is de drijvende kracht achter het ontwikkelen van deze hele nieuwe sector en probeert ruimtereizen betaalbaarder te maken met herbruikbare raketten.

Foto: SpaceX

Bron: Business Insider


Het in 1999 door Jeff Bezos opgerichte Blue Origin wordt gezien als de belangrijkste concurrent van SpaceX.

Foto: Dave Mosher/Business Insider

Bron: Business Insider


De ruimtetours van Blue Origin met de New Shepard duren maar 11 minuten en je komt niet in een baan om de aarde. Maar je komt wel tot zo'n 100 kilometer boven het aardoppervlak en verlaat daarmee de dampkring.

Foto: Blue Origin

Bron: Business Insider


De capsule komt, vlak voordat het hoogste punt van de reis wordt bereikt, los van de lanceerraket en geeft reizigers zo'n vier minuten de sensatie van gewichtloosheid.

Foto: Blue Origin

Bron: Business Insider


Ze kunnen dan hun gordels los doen en door de cabine heen zweven. Door de ramen zien ze enorm donkere ruimte en de bolling van de aarde.

Foto: Blue Origin

Bron: Business Insider


Maar ze zullen zich al snel weer vast moeten maken, omdat de capsule terugvalt naar de aarde. De landing is dankzij parachutes en remraketten relatief zacht.

Foto: Blue Origin

Bron: Business Insider


Naar schatting van Business Insider gaat een reisje met de New Shepard ruim 200.000 dollar kosten (zo'n 180.000 euro).

Foto: Blue Origin

Bron: Business Insider


Het Virgin Galactic van Richard Branson is een ander commercieel ruimtevaartbedrijf dat toeristen mee wil nemen de ruimte in. Hun ruimtevoertuig heet SpaceShipTwo.

Foto: Virgin Galactic; MarsScientific.com/Trumbull Studios

Het ruimtevoertuig wordt mee omhoog genomen tussen twee vliegtuigen, maakt zich op grote hoogte los terwijl het op hoge snelheid richting de ruimte gaat, en komt dan weer langzaam terug naar een landingsbaan op aarde. Zo'n vlucht gaat een paar uur duren.

Foto: Virgin Galactic

Bron: Business Insider


Maar het daadwerkelijke zweven in de ruimte duur maar vier of vijf minuten van de hele trip. De rest van de tijd ben je bezig omhoog te gaan of weer terug te keren naar de aarde. Dus de uiteindelijke ervaring is in feite niet veel anders dan wat Blue Origin aanbiedt, je bent alleen veel langer onderweg.

Foto: Virgin Galactic

Bron: Business Insider


Er is veel enthousiasme voor de trips van Virgin Galactic. Volgens Business Insider zijn er al minstens 700 tickets van ongeveer 25.000 dollar per stuk verkocht voor de toekomstige vluchten.

Foto: Getty Images

Bron: Business Insider


Maar de meest aansprekende vlucht voor ruimtetoeristen is de reis om de maan die SpaceX heeft gepland voor 2023.

Foto: NASA

Bron: Business Insider


De vlucht om de maan zal gebruik maken van het Starship-raketsysteem. De reis zal ongeveer een week gaan duren.

Foto: SpaceX/Twitter

Bron: Business Insider


De Japanse miljardair Yusaku Maezawa heeft alle tickets gekocht voor deze reis. Maezawa is kunstverzamelaar en zal naast twee astronauten ook een aantal kunstenaars en artiesten meenemen die zich door de trip buiten de aarde kunnen laten inspireren tot nieuwe kunst.

Foto: Yusaku Maezawa/Twitter

Bron: Business Insider


Hij noemt het project #dearmoon en heeft nog niet definitief bepaald wie er mee mogen, maar heeft al wel gezegd dat ze uit verschillende disciplines zullen komen.

Foto: #dearMoon/YouTube

Bron: Business Insider


Bovenstaande plannen zijn voor de nabije toekomst, maar er zijn ook commerciële ruimtevaartbedrijven die al verder kijken naar alle mogelijkheden, zoals het plan van Axiom voor hotelkamers die er zo uitzien...

Foto: Axiom

Bron: The New York Times


Maar zoals de meeste toekomstvisioenen over ruimtereizen, komen ze nog niet veel verder dan de conceptfase.

Foto: Joey Hadden/Business Insider

Lees hier meer over ruimtevaart: